Bedrijfswagen laattijdig geleverd: wat gebeurt er met de fiscaliteit?

De leveringenstermijnen van auto’s swingen de pan uit. 12 maanden of langer wachten op je auto is geen uitzondering. Met de nieuwe fiscaliteit van 2026 in het achterhoofd, die wagens opdeelt in een aantal categorieën afhankelijk van de tijd, kan een te laat geleverde wagen je met andere woorden zuur opbreken. Of toch niet?

Tot 1 juli 2023 loopt de zogenaamde “grandfathering periode”. Alle niet-emissievrije voertuigen, uit deze categorie vallen onder de huidige formule rond aftrekbaarheid. De huidige maxima (100%) en minima (50% of 40% voor de voertuigen die minstens 200 g CO2 uitstoten, blijven eveneens behouden op voorwaarde dat het voertuig niet van eigenaar verandert.

De niet-emissievrije voertuigen die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 werden besteld, zijn onderhevig aan de uitdoofregeling. Ook hier worden de huidige aftrekformules behouden, maar de aftrekbaarheid wordt vanaf 2025 geleidelijk teruggebracht (maximaal 75% in 2025). De maximale aftrek wordt jaarlijks met 25% verminderd om uit te komen op 0% in 2028. Het is met andere woorden belangrijk om in het meest voordelige “vakje” te landen om een zo gunstig mogelijke fiscale behandeling te krijgen.

Lees ook:

Alles over de fiscaliteit van 2026

Een vertraagde levering kan echter geen roet in het eten gooien. Het is immers niet de leverdatum van je wagen die als referentiepunt geldt, maar het moment van bestelling (een getekende bestelbon geldt dan als bewijs). Enkel wanneer het voertuig van eigenaar verandert, wordt de fiscaliteit aangepast aan wat op dat moment geldt. Wat betreft de fiscale behandeling van je bedrijfswagen, moet je je met andere woorden geen zorgen maken over een vertraagde levering.

Bron